ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΏΝ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΖΑΚΥΝΘΟΥ
«ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ» Ν. Κολυβά 136 Τηλ: 2695028854 e-mail : solomosd1@gmail.com |
Ζάκυνθος 20/1/2025 Αρ.
πρωτ. 295 Προς: Σχολικές Μονάδες & Μέλη Συλλόγου – ΔΙΠΕΖ-ΚΕΔΑΣΥ ΚΟΙΝ: ΣΕΠΕ-ΔΟΕ-ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ –ΕΛΜΕΖ-ΕΡΚΖ |
ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΕΚΑΗΜΕΡΟ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΑΣ
20-31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025
Πρόταση 25 Συλλόγων Εκπαιδευτικών
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ
ΕΙΡΗΝΗΣ
25
Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης -μεταξύ των οποίων και ο Σύλλογός μας - στηρίζουν το "Αντιπολεμικό Δεκαήμερο Διδακτικών Δράσεων για την
Ειρήνη και την Ελευθερία στα σχολειά μας " 20-31 Ιανουαρίου 2025 και ΚΑΛΟΥΝ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ των
σχολείων μας να συμμετάσχουν στην ευαισθητοποίηση των παιδιών πάνω στα
θέματα της ειρήνης και της ελευθερίας, αξιοποιώντας τις πλούσιες παιδαγωγικές
προτάσεις που περιέχονται στο Εκπαιδευτικό υλικό που έχει συλλέξει ο Σύλλογος
Α΄ Αθηνών στον παρακάτω σύνδεσμο και να αποστείλουν προτάσεις, υλικό αλλά και
τις εργασίες των μαθητών τους στο μέιλ του συλλόγου μας
( solomosd1@gmail.com)
ή του Συλλόγου Α΄ Αθηνών (asillogosathinon@gmail.com)
Εκπαιδευτικό υλικό για την ειρήνη και τους αγώνες των λαών για
γη και ελευθερία
(Το αφιέρωμα θα ανανεώνεται καθημερινά)
Στις
πλούσιες παιδαγωγικές προτάσεις που έχουν συλλεχθεί και αναρτηθεί στην
ιστοσελίδα του Συλλόγου Α' Αθηνών βρίσκεται και Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ
ΣΕΠΕ ΖΑΚΥΝΘΟΥ "ΟΙ ΓΕΡΑΝΟΙ ΤΗΣ
ΕΙΡΗΝΗΣ "που πραγματοποιήθηκε στο
Θέατρο του Σαρακηνάδου με συμμετοχή 15 Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων του
νησιού μας στις 29/5/2022.
Στις
διδακτικές δράσεις συζητάμε για τα δικαιώματα των παιδιών και των λαών,
ευαισθητοποιούμε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριές μας πάνω στην ειρηνική
επίλυση των διαφορών, την ελεύθερη έκφραση, την ισότητα και τη δικαιοσύνη ,αφηγούμαστε
ιστορίες, δείχνουμε προβολές, ζωγραφίζουμε και δημιουργούμε με χαρτί, με ψυχή
και με ομάδα γύρω από την αναγκαιότητα της παγκόσμιας ειρήνης για όλα τα παιδιά
της γης , για ευημερία και πρόοδο στον πλανήτη.
«Επειδή “ο πόλεμός τους σκοτώνει ό,τι άφησε όρθιο η ειρήνη τους”
καλούμε τους συναδέλφους σε όλη τη χώρα να κάνουν αντιπολεμικά μαθήματα,
διδάσκοντας τις αξίες του αγώνα για την πραγματική ειρήνη, τη φιλία και την αλληλεγγύη
των λαών. Τα σχολεία
να «βομβαρδιστούν» με τις ζωγραφιές, τα ποιήματα, τα κείμενα, τις ευχές
των παιδιών για ειρήνη σε όλο τον κόσμο.»
ΤΟ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΕΚΑΗΜΕΡΟ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.: Α΄ Αθηνών, Αιγάλεω, Αμαρουσίου,Αμφιλοχίας, Αργοσαρωνικού, Λήμνου, Κορυδαλλού-Αγ. Βαρβάρας,Ηλιούπολης, Ημαθίας, Ζακύνθου «Διονύσιος Σολωμός», Κέρκυρας, Κεφαλληνίας-Ιθάκης, Λήμνου, Μακρυγιάννης, Παρθενώνας, Πειραιά «η
Πρόοδος», Ρόζα Ιμβριώτη, Σαλαμίνας, Σάμου, Σύρου-Τήνου-Μυκόνου, Σωκράτης, Χαϊδαρίου, Χανίων
Παρακάτω παραθέτουμε όλη την
αναλυτική ενημέρωση του Συλλόγου
Α΄Αθηνών:
«Εκπαιδευτικό υλικό για την ειρήνη και τους
αγώνες των λαών για γη και ελευθερία
Επειδή «ο πόλεμός τους σκοτώνει ό,τι άφησε όρθιο η ειρήνη
τους», καλούμε τους συναδέλφους σε όλη τη χώρα να κάνουν αντιπολεμικά
μαθήματα, διδάσκοντας τις αξίες του αγώνα για την πραγματική ειρήνη, τη φιλία
και αλληλεγγύη των λαών. Τα σχολεία να «βομβαρδιστούν» με τις ζωγραφιές, τα ποιήματα,
τα κείμενα, τις ευχές των παιδιών για ειρήνη σε όλο τον κόσμο.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία προτάθηκε από τον Α΄ Σύλλογο
Αθηνών ΠΕ και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών ΠΕ «Σωκράτης» και συνδιοργανώνεται από 25 εκπαιδευτικά σωματεία.
Από την πλευρά μας ως Α΄ Σύλλογος Αθηνών επισημαίνουμε
ότι:
1.
Η συγκυρία είναι εξαιρετικά κρίσιμη. Όταν ο
Παναμάς, ο Καναδάς, η Γροιλανδία (που αποτελεί τμήμα της Δανίας) ανακοινώνονται
σχεδόν ως στρατιωτικοί στόχοι, όταν η Μέση Ανατολή φλέγεται, η Γάζα
ισοπεδώνεται ακόμα παρά τη συμφωνηθείσα εκεχειρία, η Συρία διαμελίζεται, όταν ο
πόλεμος στην Ουκρανία μαίνεται με όλο και μεγαλύτερη ένταση, όταν το ελληνικό
κράτος, νίπτει τας χείρας του για τη γενοκτονία στη Γάζα και συνάπτει
επικερδείς διακυβερνητικές συμφωνίες με το Ισραήλ, εμπλέκεται στον πόλεμο της
Ουκρανίας, αντιλαμβανόμαστε ότι οι εκτεταμένες πολεμικές αναμετρήσεις είναι
συνέπεια των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για γεωπολιτικούς λόγους, πρώτες
ύλες, αγορές, έλεγχο τεχνολογίας και εμπορίου. Οι λαοί όλου του κόσμου, που
είναι τα μεγάλα θύματα αυτών των πολέμων καλούνται να αγωνιστούν για ειρήνη και
ελευθερία.
2.
Πέρα από την ανάγκη να συμβάλουμε με τα σωματεία και τις
συλλογικότητές μας στο αντιπολεμικό κίνημα, έχουμε χρέος να λειτουργήσουμε ως
οι δάσκαλοι/ες της ειρήνης και της ελευθερίας στα σχολεία. Οι δράσεις
ειρήνης στα σχολεία, οργανωμένες από τους Συλλόγους Π.Ε. είναι μια ακόμα
σπουδαία πρωτοβουλία, ανάμεσα σε πολλές αντίστοιχες που έχει αναλάβει το
εκπαιδευτικό κίνημα. Εκεί θα συμβάλουμε ξανά, με θεωρητική τεκμηρίωση και
διδακτικό υλικό, για μια Παιδαγωγική της ειρήνης στην εποχή των μεγάλων
πολέμων.
3.
Προτείνουμε επομένως σε όλες και όλους τους συναδέλφους
να οργανώσουν μαζί με τα παιδιά τους στις τάξεις τους διδασκαλίες αφιερωμένες
στην ειρήνη και τους αγώνες των λαών για γη και ελευθερία. Με το
περιεχόμενο και τη διδακτική μεθοδολογία που εκείνοι θα επιλέξουν με βάση και
τη δυναμική και τις ιδιαιτερότητες και την ηλικία των παιδιών στα οποία
απευθύνονται. Το αντιπολεμικό αφιέρωμα στην ιστοσελίδα μας με το υλικό που
συγκεντρώνει, φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει αυτή την προσπάθεια αλλά και να
τροφοδοτηθεί από αυτή. Οι συνάδελφοι που επιθυμούν μπορούν να στείλουν στην
ηλεκτρονική διεύθυνση του Συλλόγου το υλικό τους για να αναρτηθεί: asillogosathinon@gmail.com
4.
Από θεωρητική άποψη, τόσο κατά τη διάρκεια όσο κυρίως
μετά την πάροδο των δύο Παγκόσμιων Πολέμων και ιδιαίτερα μάλιστα κατά την
περίοδο του Μεσοπολέμου, δημιουργήθηκε, εντός της Παιδαγωγικής, η
ανάγκη της ανάπτυξης ενός πεδίου που θα μελετά και θα στοχεύει σε συνθήκες και
πολιτισμό ειρήνης –αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι κατανοούν ως
απουσία πολέμου, αλληλοκατανόηση, συνύπαρξη και συνεργασία μεταξύ των λαών σε
παγκόσμιο επίπεδο. Στις συνθήκες αυτές γεννήθηκε και άρχισε σταδιακά να αποκτά
υπόσταση και ιδιαίτερη σημασία το πεδίο της Παιδαγωγικής της
Ειρήνης. Τόσο η Κριτική Παιδαγωγική, όσο και
η Παιδαγωγική της Ειρήνης τεκμηριώνουν (από
διαφορετικές παιδαγωγικές και φιλοσοφικές αφετηρίες και με διαφορετικές
προσεγγίσεις) τις διδακτικές μας παρεμβάσεις που στόχο έχουν την
ευαισθητοποίηση των παιδιών στα δικαιώματα των λαών για γη και ελευθερία, στην
επίγνωση των δεινών του πολέμου και στην καλλιέργεια φιλειρηνικής κριτικής
συνείδησης. Μακριά από αντιλήψεις κατήχησης που επιδιώκουν να πλάσουμε
την παιδική συνείδηση κατ’ εικόνα και κατ΄ ομοίωσή μας, οι
διδακτικές μεθοδολογίες της κριτικής παιδαγωγικής λαμβάνουν υπ’ όψη την ηλικία
των παιδιών και τους περιορισμούς που θέτει, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε
τάξης, σέβονται τη γνώμη των παιδιών, όποια κι αν είναι αυτή, οργανώνουν
διδασκαλίες με βιωματικές, διαθεματικές προσεγγίσεις.
5.
Για την περίπτωση ενδοιασμών, εύλογων σε μια περίοδο που
η κυβέρνηση επιλέγει τις πειθαρχικές διώξεις ως βασικό μέσο αντιμετώπισης των
εκπαιδευτικών ή αυθαίρετων και αυταρχικών παρεμβάσεων στο διδακτικό μας έργο
θέλουμε να επισημάνουμε ότι:
Α. Οι διδακτικές μας παρεμβάσεις είναι
παιδαγωγικά και θεωρητικά τεκμηριωμένες και σε κάθε περίπτωση και
κάτω από όποιες συνθήκες οφείλουμε να υπερασπίζουμε τον παιδαγωγικό,
επιστημονικό και κοινωνικό μας ρόλο.
Β. Τα νέα προγράμματα σπουδών που αποτελούν
πλέον μέρος του θεσμικού πλαισίου της εκπαίδευσης αναφέρουν σε διάφορα σημεία
το στόχο διαπαιδαγώγησης με βάση τις αρχές της ειρήνης και της ελευθερίας. Ενδεικτικά
αναφέρουμε τα προγράμματα σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 29366/Δ1/ 23 Μαρτίου 2022): «Να
ενδυναμώσουν [τα παιδιά] τα θετικά συναισθήματα, π.χ. αγάπη για τη χώρα τους
και εθνική συνείδηση, διάθεση ειρηνικής συνύπαρξης, συνεργασίας και αλληλοκατανόησης
με τους γειτονικούς λαούς και με άλλους λαούς που ανήκουν στην παγκόσμια
κοινότητα». Και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ΣΤ΄ Δημοτικού: «Να
υπερασπίζονται [τα παιδιά] τις βασικές αρχές που περιλαμβάνονται στα ανθρώπινα
δικαιώματα, όπως της ελευθερίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης. Να
προσδιορίσουν τον ρόλο των διεθνών οργανισμών στην προώθηση της διεθνούς
συνεργασίας και ειρήνης».
Γ. Είναι προφανές, ότι, όπως σε κάθε άλλη
δραστηριότητα, δεν φωτογραφίζουμε
πρόσωπα παιδιών, δεν εκθέτουμε τα προσωπικά τους δεδομένα, όπως π.χ. τα επώνυμά
τους κλπ.
Προτείνουμε στους/στις συναδέλφους να
συνεργαστούν με τους Συλλόγους Γονέων, να οργανώσουν/ή και να
συνδιοργανώσουν εκθέσεις ζωγραφικής και κειμένων στα σχολεία τους. Να
στείλουν ζωγραφιές και κείμενα παιδιών στο Σύλλογό μας ώστε να
αξιοποιηθούν και στην ιστοσελίδα και σε μια ενδεχόμενη αφίσα που θα προβάλλει
το υλικό των παιδιών.
Ως προς το πρωτότυπο υλικό των συναδέλφων που υπάρχει
εδώ, είναι αυτονόητο πως (όπως και το άλλο που συγκεντρώνουμε από το διαδίκτυο)
μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διδακτική χρήση ελεύθερα από όλους, με την
μοναδική επισήμανση πως απαγορεύεται
η εμπορική αξιοποίησή του ή οποιαδήποτε δράση σχετίζεται με την
αξιολόγηση..
Αναμένουμε περισσότερες προτάσεις και υλικό από συναδέλφους,
καθώς το αφιέρωμα θα εμπλουτίζεται διαρκώς.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το αφιέρωμα εμπλουτίζεται, διορθώνεται και ανανεώνεται διαρκώς: είτε
για να επικαιροποιήσουμε το υλικό μας, είτε για να διορθώσουμε δυσλειτουργίες
που παρουσιάζονται στα διάφορα links που παραθέτουμε.
Γι’ αυτόν τον
λόγο, παρακαλούμε όσους αναδημοσιεύουν το υλικό μας, να μην το
αντιγράφουν απλώς, αλλά να βάζουν και ενεργό υπερσύνδεσμο προς την σελίδα αυτή του Α΄ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε., προκειμένου οι χρήστες του υλικού να μένουν ενήμεροι
για τις αλλαγές.»
"ΑΥΤΗ
ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΑΥΓΗ ΜΑΣ-ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΑΣ-
ΕΙΡΗΝΗ
ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΌΣΜΟ»
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ
Η πρόεδρος
Η γενική γραμματέας
Λάζου Έφη Παπαδάτου
Μαρία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου