Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

                                                                                          
                        Ζάκυνθος 23/03/2020


                         Αρ. πρωτ: 63

Συναδέλφισσες / Συνάδελφοι,

Στις δύσκολες και πολύ κρίσιμες μέρες που ζούμε- λόγω της εξάπλωσης του ιού C-19  σε ολόκληρο τον πλανήτη- ευχόμαστε να είστε όλοι υγιείς και να έχετε αρκετή ψυχική δύναμη  για να στηρίξετε τις οικογένειές σας και τους μαθητές σας. Ποτέ στο άμεσο παρελθόν των τελευταίων 100 χρόνων δε βρέθηκε η ανθρωπότητα μπροστά σε μια τέτοια συνθήκη ανασφάλειας, πανικού αλλά και δραματικής επικινδυνότητας , της οποίας το πραγματικό μέγεθος δεν είναι ακόμα ορατό. Οι επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες  στη χώρα μας , γεγονός που έχει οδηγήσει και στην εφαρμογή πολύ αυστηρών περιοριστικών μέτρων. Κανένας πολίτης, καμία οικογένεια  δεν ξέρει και δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι δεν διατρέχει τον κίνδυνο ή ότι δεν είναι ο ίδιος ή  κάποιο οικείο του  πρόσωπο, φορέας αυτού του ιού, που διαδίδεται με τόσο ύπουλο και εκθετικό τρόπο. Η νέα συνθήκη απαιτεί από όλους μας ψυχραιμία, υπομονή και σύνεση.

Το πρώτιστο και υπέρτατο ατομικό αλλά και κοινωνικό αγαθό που είναι η ΥΓΕΙΑ   βρίσκεται σε σοβαρό κίνδυνο και δυστυχώς στη χώρα μας - όπως και αλλού- αποδεικνύεται καθημερινά ότι οι μακρόχρονες πολιτικές λιτότητας που υιοθετήθηκαν από τις εκάστοτε κυβερνήσεις δεν κατάφεραν να θωρακίσουν το Δημόσιο Σύστημα Υγείας απέναντι σε μια τέτοιου μεγέθους πανδημία. Τα στοιχεία είναι ολοφάνερα στην παρακάτω δήλωση του γραμματέα της Ομοσπονδίας των Νοσοκομειακών γιατρών:
«Η θνητότητα από τον covid19 έχει άμεση σχέση με τις ΜΕΘ. Στη Γερμανία με χιλιάδες κρούσματα η θνητότητα είναι 0,27%, γιατί είναι η πρώτη χώρα σε διαθεσιμότητα ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους. Στην Ελλάδα αυτή η διαθεσιμότητα είναι 40 φορές μικρότερη. Είχαμε πει πολλές φορές ότι οι ΜΕΘ δεν έπρεπε να είναι μόνο 560 αλλά έπρεπε να είναι πάνω από 2.000, σε κανονικές συνθήκες»
Με 6 κλίνες  ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους στη χώρα μας  και τραγικές ελλείψεις σε ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό, οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για επικουρικές προσλήψεις φαντάζουν απεγνωσμένες προσπάθειες  για τη σωτηρία μιας βάρκας που έχει ήδη αρχίσει να βουλιάζει…!

Κι ενώ αυτά συμβαίνουν γύρω μας, το Υπουργείο Παιδείας , με τις εγκυκλίους Φ8/38091/Δ4/16-03-2020 και 39676/Δ2/20-03-2020 διαβιβάζει στους εκπαιδευτικούς «Οδηγίες για την υλοποίηση προγραμμάτων Ασύγχρονης εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται κατά την περίοδο αναστολής λειτουργίας των μαθημάτων στις σχολικές μονάδες προς όφελος των μαθητών/τριών.»

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας, λαμβάνοντας υπόψη την από 22-3-2020 ανακοίνωση της ΔΟΕ  για το ίδιο θέμα και συντασσόμενο με τις θέσεις πολλών  συλλόγων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, επιθυμεί να επισημάνει τα εξής:
1.      Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη χώρα μας δεν είναι κάτι που μπορεί να αποφασιστεί και να υλοποιηθεί μέσα σε μερικά 24ωρα .Απαιτεί υλικοτεχνικές υποδομές, προσεχτικό σχεδιασμό , μελέτη στόχων και υλικού, και κυρίως απαιτεί  επαρκή επιμόρφωση όχι μόνο των εκπαιδευτικών αλλά ,ειδικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση , και των γονέων. Το τρίπτυχο που καλείται να συμμετάσχει στη νέου τύπου διαδικτυακή εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι μόνο ο δάσκαλος και ο μαθητής αλλά και ο ενδιάμεσος βοηθός γονέας, ο οποίος πρέπει να είναι πρόθυμος και ενήμερος. Δεδομένων των οικονομικών και κοινωνικών διαφορών στις διάφορες οικογένειες φαίνεται σχεδόν βέβαιο ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην παρούσα φάση θα αποτελέσει καταστρατήγηση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος όλων των μαθητών και μαθητριών μας για ίση μεταχείριση και ίσα δικαιώματα στη  μόρφωση και θα αποδειχτεί μια ακόμα πράξη εντυπωσιασμού του Υπουργείου.
Στο σημείο αυτό η ΔΟΕ απαιτεί από τη κυβέρνηση να φροντίσει για τον άμεσο εξοπλισμό όλων των οικογενειών με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εξασφάλιση πρόσβασης στο διαδίκτυο, το οποίο ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΝ ΗΤΑΝ ΔΥΝΑΤΟ, ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΣΥΝΘΗΚΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ! Αν δηλαδή θεωρήσουμε ότι το κράτος εξασφαλίσει ένα πρόσθετο κονδύλι ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΘΕΣΕΙ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ! ΧΡΗΜΑΤΑ , ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΟΥΤΗ ΤΗΝ ΩΡΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΕΘ ΚΑΙ ΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΜΑΣ!

2.      Οι εκπαιδευτικοί μας  σε όλους τους καιρούς , αλλά και τώρα, διακρίνονται για τις ιδιαίτερες κοινωνικές ευαισθησίες τους και το αίσθημα δικαίου και προσφοράς που τους διακατέχει. Είναι πάντα  πρόθυμοι να υποστηρίξουν και να επαυξήσουν τον παιδαγωγικό τους ρόλο με κάθε δυνατό για τους ίδιους αλλά και για τους μαθητές τους τρόπο.  Η εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘ αναφέρεται σε χρήση προτεινόμενων ψηφιακών πλατφόρμων αλλά προσθέτει:

« Μέθοδοι και εργαλεία που τυχόν έχουν ήδη αναπτυχθεί και χρησιμοποιούνται από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς για την ανάγκη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι δυνατόν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται παράλληλα με όσα προτείνονται με το παρόν έγγραφο οδηγιών.»
Και η ΔΟΕ  ερμηνεύει και προσθέτει:

« Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιήσουν όποια μέθοδο θεωρούν πιο πρόσφορη με βάση την άποψη  που έχουν διαμορφώσει για τη λειτουργία της τάξης τους από την καθημερινή επαφή τους με τους μαθητές τουςόπως για παράδειγμα : 1. επικοινωνία και συνεργασία με τους μαθητές μέσω e-mail  2. χρήση του ιστολογίου της σχολικής μονάδας όπου μπορούν να αναρτούν το εκπαιδευτικό υλικό 3.τις πλατφόρμες που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας. 4. σύγχρονη επικοινωνία με την τάξη μέσω skype, 5. άλλους τρόπους που ενδέχεται να έχουν εφαρμόσει με βάση τις ιδιαίτερες συνθήκες ,τον τύπο σχολείου και τον τόπο λειτουργίας του.»

Με βάση τα παραπάνω, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση πρέπει να γίνει αντιληπτή σαν «μια επικουρική –υποστηρικτική εκπαιδευτική διαδικασία ,ενταγμένη στις ανάγκες που θέτει το ιδιόμορφο έκτακτο πλαίσιο που ζούμε» , η εφαρμογή της οποίας εξαρτάται καθοριστικά από τα μέσα που διαθέτει ο εκπαιδευτής και ο εκάστοτε εκπαιδευόμενος.  Είναι επίσης σαφές σε όλους ότι γίνεται στα πλαίσια ανατροφοδότησης και εμπέδωσης της ήδη διδαχθείσας ύλης και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να κριθεί υποχρεωτική. Σε πολλές μάλιστα  περιπτώσεις η ψυχολογική στήριξη των μαθητών από τη μεριά του εκπαιδευτικού μπορεί να κριθεί πιο σημαντική από την παροχή γνώσης.

3.      Το Υπουργείο Παιδείας κεντρικά είναι το μόνο που μπορεί και απαιτείται να δημιουργήσει ένα ισότιμο και προς όλους προσιτό εκπαιδευτικό περιβάλλον με δημιουργία  συγκεκριμένου προγράμματος εκπαιδευτικών προβολών  στη δημόσια τηλεόραση αλλά και ανάρτηση ιστοσελίδων ποιοτικού εκπαιδευτικού υλικού για κάθε τάξη και μάθημα στον ιστότοπό του. Τέλος πλήθος καλών νεανικών και εφηβικών ταινιών και εκπομπών μπορούν να αξιοποιηθούν προς τον ίδιο σκοπό.

Το ΔΣ του Συλλόγου μας παραμένει στη διάθεση όλων των εκπαιδευτικών για παροχή στήριξης ή συμβουλών.

Τις δύσκολες αυτές ώρες τασσόμαστε στο πλευρό των Υγειονομικών για
ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
Στεκόμαστε δυνατοί και αλληλέγγυοι μέχρι να ξεπεραστεί αυτή η κρίση και να γυρίσουμε ξανά πίσω στις τάξεις μας!


Το ΔΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου